Twee Daagse 2010, groep 1.
Het is weer zover, tijd voor de 2 daagse van 2010. Dit keer zal de tocht
gaan naar Burgh Haamstede in Zeeland.
Zeeland? Yep, dat houd dus in dat er bijna niet geklommen gaat worden
dit keer, maar fijn tegen de wind in fietsen. Uiteindelijk blijft het
doel hetzelfde.
Een stukje fietsen op zaterdag, ongeveer 210 kilometer. Nadat we
vertrokken zijn om half negen in de morgen met een half uur achterstand
op groep 2 wordt er meteen goed gas gegeven. Schijnbaar zijn de banden
nog niet op temperatuur, want Fred moet dit al meteen bekopen met een
lekke band. Zou het de snelheid zijn of heeft het meer te maken met een
fietspad?
Via Heeswijk Dinther de eerste beklimming, het viaduct over de Zuid
Willemsvaart wat ons in Schijndel brengt. In Schijndel aangekomen worden
we al meteen op scherp gezet. Ternauwernood kunnen we een aanrijding met
een auto voorkomen en komen we allemaal met messcherp stuurwerk veilig
weg.
Dat is geen goed begin, maar hopen dat we de rest van de dag gespaard
worden van pech en ongelukken. Nog 1 lekke band verder van
ondergetekende (binnen 2 minuten) rijden we via Middelbeers en
Westelbeers richting de grensstreek met België. Door Poppel heen om
stilaan van het eerste stuk appelgebak met een TOEF slagroom te gaan
genieten.
Op het terras aangekomen zit daar groep 2 nog te genieten van hun gebak.
Al snel zien we dat de nervositeit toeslaat bij hen en ze stappen al
snel weer op de fiets. Want ja, groep 1 voorblijven is en blijft voor
groep 2 een doel, terwijl ons doel groep 2 inhalen is. In ieder geval
zijn ze in zicht geweest. Na een overheerlijke appeltaart vertrekken we
weer en rijden vrijwel meteen op Belgisch grondgebied. Via Loveren,
Minderhout, Nieuwmoer en Wildert komen we uiteindelijk weer op
Nederlands grondgebied.
Een verademing, want hier is het wegdek toch wel een stukje beter als
bij onze zuiderburen. Net daarvoor slaat de pech weer toe. Mari rijdt
een spaak uit zijn voorwiel. Geen probleem! Zoals het een echte prof ook
zou doen, zwaait hij met zijn voorwiel en binnen 10 seconden is de
volgwagen aanwezig. Dat is nog eens timing! Snel een nieuw wiel steken
en volgas weer door.
Na aan te zijn gekomen in Hoogerheide zien we wederom groep 2 op het
terras zitten voor een welverdiende pauze. Goed plan, maar niet voor
ons. We rijden verder, wel even verkeerd, maar door het uitstekende
navigatiewerk van Herman draaien we om en zijn weer op de route.
Vanaf hier gaat het verder, maar opeens een stuk minder prettig. Jan de
Wind komt om de hoek kijken en stevig ook. We steken de snelweg over bij
Woensdrecht en hier begint het echt. De kramp slaat even later toe bij
Johan en dit is een signaal dat we nu toch wel moeten gaan pauzeren.
We rijden Zeeland binnen via Bath en bevinden ons op Zuid-Beveland. Nog
80 kilometer te gaan en alleen maar wind tegen, dat belooft nog wat. Er
wordt verder gereden tot aan Krabbendijke, waar we een welverdiende
pauze inlassen met grote borden Bami, Macaroni en uitsmijters. Dat gaat
er wel in! En bovendien verdwijnt de kramp bijna als sneeuw voor de zon.

Na deze pauze, die een stukje van de route afligt komen we erachter dat
groep 2 ons toch weer heeft bijgehaald. Zou het ze dan toch weer lukken
om voor te blijven?
Via kleine plaatsen als Kruininge en Kloetinge en voor de verandering
nog maar eens met wind tegen rijden we verder. Uiteindelijk belanden we
in Goes.
Voorbij Goes steken we nog een kanaal over en belanden in Wilhelminadorp.
Daar wacht ons weer een verrassing; groep 2 is in zicht. Er worden wat
mensen overenthousiast en beginnen te rijden voor hun leven. Goed bezig,
alleen kan dit niet de hele groep meer bijhouden. Het tempo zal wat
moeten zakken.
We steken een uitloop van de Oosterschelde over en komen in
Noord-Beveland aan.
Groep 2 blijft heel erg lang in zicht en we komen maar niet dichterbij.
Uiteindelijk halen we ze toch in, ruim voor de Oosterscheldekering.
Gelukkig hebben we aan deze zijde van het eiland nog een lang stuk
waarbij we net achter de dijk kunnen blijven fietsen en minder last
hebben van de wind. Toch is bij velen van ons de koek op en wordt het
tanden bijten voor het laatste stuk over de Oosterscheldekering heen,
langs Neeltje Jans. Met in de laatste kilometers sterk kopwerk van
Joost, Fred en Jelco weten we na 210 kilometer Burgh Haamstede te
bereiken en komen we moe maar voldaan aan bij manege Lisidina.
’s Avonds hebben we afgesproken bij De Olijke Tapper, een restaurant
waar we zeer goed hebben gegeten, wat op een kilometer afstand van het
hotel is gelegen. De kilometer bleek op de heenweg echter 2,5 kilometer
te zijn. Beetje fout gelopen, maar toch gearriveerd.
Na het eten terug naar de manege, die helaas gesloten bleek te zijn.
Toch maar even een afzakkertje gedaan bij de even verderop gelegen
golfbaan en net na middernacht uitgeput naar bed.
Wat mij betreft een geslaagde eerste dag, een gezellige groep waarin
veel werd gelachen en ook stevig doorgefietst. Uiteindelijk de 210
kilometer met een gemiddelde van ruim 31 km/h afgelegd en een voorsprong
van ongeveer 5 minuten op groep 2.
Rob Wijnen
------------------------------------------------------------------
Dag 2.
Zondag morgen 8 uur. Aangekomen bij het ontbijtbuffet lijkt iedereen
redelijk hersteld te zijn van de loodzware 1e dag. Misschien komt het
doordat de avond daarvoor redelijk rustig is verlopen en iedereen
tamelijk bijtijds zijn bed opzocht.
Na het ontbijt gauw de laatste spullen inpakken, nog gauw een grote
boodschap en snel de tassen naar de volgauto. Groep 2 was al weg,
behalve..... Martin Dekkers. Die stond nog bij de auto. (zat hij dan
stiekem toch nog stuk van dag 1?).
Na ongeveer 20 minuten te hebben gewacht besloten we om aan te rijden.
Al gauw zat het tempo er lekker in. Het beloofde een mooie dag te
worden. Het zonnetje liet zich weliswaar niet zien maar de harde zeeuwse
wind hadden we dit keer bijna de gehele rit in de rug.
We koersten via de Brouwersdam de Grevelingen over richting
Goeree-overflakkee. Na circa 55km fietsen verscheen groep 2 in het
zicht. Voor groep 1 werkt dit als een rode lap op een stier. Het tempo
ging omhoog en bij groep 2 aangekomen bleek ook Martin weer te zijn
aangesloten.
Even verderop zagen we Tonnie en Peter staan wachten bij een restaurant
aan het water. De naam van het plaatsje is me ontschoten maar het was er
goed toeven met koffie en de gebruikelijke appeltaart. Groep 2 besloot
door te rijden.

We reden over het Haringvliet Zuid-Holland in om vervolgens via
Numansdorp, de Kiltunnel en dwars door Dordrecht bij het veer over de
Merwede te arriveren. Daar zat groep 2 aan de koffie. Na het pont
fietsten we Brabant in dwars door de Biesbosch. We stopten in Hank voor
een vermeende maaltijd maar we kwamen bedrogen uit. Het was zondag dus
alles (maar dan ook echt alles) in het religieuze Hank was gesloten. We
besloten door te rijden naar Dussen waar we stopten bij een restaurant.
Het was lekker op het buitenterras alwaar we een heerlijke uitsmijter of
omelet bestelden. Ook groep 2 besloot om hier te gaan eten. Met een goed
gevulde maag stapten we weer op de fiets voor de laatste 50 km.
Via Drongelen en Genderen staken we bij de Heusdense brug de Maas over.
Over de kasseien van het historische Heusden om vervolgens via de dijken
langs de Maas richting Heesch te koersen.
Vlak voor de aankomst in Heesch besloten we om de organisatoren van
groep 1 (Johan en Rob) op
kop te laten rijden, en lieten ons begroeten door het in grote getale
toegestroomde publiek. (dus niet.... jammer!!!)
Een klein uurje later arriveerde ook groep 2. Zij hadden de laatste
kilometers nog wat materiaalpech gehad maar dat mocht de pret niet
drukken.
Na wat te hebben afgepilst besloten we moe maar voldaan naar huis te
gaan.
Het was een geslaagde 2-daagse met 2 mooie routes. Organisatoren
bedankt. Verder rest het mij te zeggen dat wij ons geen betere
begeleiders kunnen wensen dan Tonnie en Peter.
Een bedankje naar deze 2 kanjers lijkt mij zeker op zijn plaats. Bij
deze ..... en hopelijk tot volgend jaar.
Jelco Hendriks
Voor verslag groep 2 kijk
hier.