welkom
Tweedaagse weekend 2013, 8-9 juni.

Zaterdag 8 juni was het zover. Een mooie ochtend die al enkele in de korte broek deed verschijnen.

6.30 verzamelen en 6.45 vertrekken was de boodschap die we op de info avond en per mail nog hadden mee gekregen. Het was nog gelukt ook, het kan echt.
De bussen die geregeld waren stonden mooi vol, een goed en veilig vervoer zo. Na een een ritje van anderhalf uur kwamen we aan in Kerkrade bij Abdij Rolduc. Een schitterend oud klooster met mooie kamers bleek. Goed geregeld!
Vertrek 9.45 uur. Groep 2 met Theo, Martin, Ad, Wout, Brian, Ron, Hans, Rob en Anton begon aan de tocht van 103 km. Een tocht die fris begon, schitterende omgeving, mooie uitzichten met dit heldere weer. Na een 45 min gefietst te hebben hadden we zin in een bakkie koffie in het plaatsje Sippenaken.

De tocht vervolgd kwamen we in Belgie aan, waar het goed opletten was met de wegen. Lekkere gaten en scheuren in de weg wat je allert houd! Ook stukken, waar geen weg was, komt voor in Belgie. Het klimmen ging met de groep goed, navigatie met 2 rijders in de groep was ook perfect. Na een 78 km gefietst te hebben en geen goed lunchadres te hebben gevonden was het toch tijd voor een hapje. We weken van de route af en kwamen weer in het dorpje Sippenaken uit. De kerktoren maar aangehouden in de afdaling en jawel een klein eetgelegenheid gevonden.

Lekker buiten op het terras in de zon was het goed, de soep en broodjes waren welkom.

kerkrade
De volgbus had ons ook gevonden en streken ook neer op het terras. Na een uur lekker in het zonnetje te hebben gezeten was het weer tijd om te vertrekken. Weer terug naar de route via een lekker klimmetje. Nog een 20-25 km te fietsen en we waren weer in Kerkrade. Lekker gefietst, aan elkaar gewaagd, er zijn er altijd bij die sterker zijn, goed bij elkaar gebleven, geen lek, wat willen we nog meer? Na een douche het terras op gezocht, in de kloostertuin. Met een 30-35 man op terras, is het wel eens luidruchtig, wat ook de manager had op gemerkt. We werden vriendelijk uitgenodigd om op een ander terras plaats te nemen. Maar ja, ook geen probleem voor ons.

Om 18.00 uur werden we door de gastvrouw meegenomen naar de eetzaal. Voor de liefhebbers, soep, lasagna, worst en brood. Als toetje appeltaart en ijs. Niet heel gevarieerd, maar ja, je kunt het niet voor iedereen perfect maken. Er waren we genoeg die het lekker en genoeg vonden.
Na het eten gingen er verschillende even liggen om te rusten voor een avondje op terras in de kloostertuin of in het centrum van Kerkrade. In het centrum van Kerkrade was het volle bak, gezelligheid, mooi weer, dus terras. Voor € 20,- de hele avond drinken, waar maak je het nog mee! Om 3.00 uur keerden de laatste terug op het nest. (met of zonder begeleiding…….??)

Tweedaagse 2013 groep
Bijna alle deelnemers en begeleiding tweedaagse 2013 te Kerkrade.  (klik op foto)

Dag 2, groep 2:

7.30 uur ontbijt, wat er ontzettend goed uit zag en lekker was. We vertrokken op tijd maar groep 3 en groep 1 waren al vertrokken terwijl we er nog 2 miste! Waar zaten die 2? Op hun kamer te wachten tot het 9.00 uur was. Maar ja we vertokken eerder. Ze hadden het niet meegekregen!

Dus groep 2 vertrok zonder Rob, die met groep 3 meeging, maar met Roy en Marcel als extra mankrachten. Onderweg gegaan ging het lekker. Het was 11 graden en voor de meeste was dat toch een verrassing na de mooie dag van zaterdag. Met de meeste zonder arm- en beenstukken onderweg was het toch verdomde fris. Normaal zou je een lange broek en een lange wintershirt aandoen met deze temperaturen. Na een dik half uur gefietst te hebben haalde we groep 1 in die navigatieproblemen hadden. Na kort overleg gingen ze alvast een stuk met ons mee. Dat wilde zeggen dat beide groepen zich moesten aanpassen. Groep 1 langzamer en groep 2 iets harder.

Groep 3 werd gepasseerd tijdens een beklimming en we vervolgde onze weg. Onbewust gaat het toch harder en doet het toch pijn met de beklimmingen. Flink bijten, we moeten mee. Onderweg kwamen we toch verschillende afsluitingen tegen ivm processies. En om daar door heen te fietsen……..oei oei. Niet doen! Wij als groep 2 en 1 waren de processies net voor, dus hadden geluk. Groep 3 had daarmee minder geluk, bleek achteraf.
Onderweg werd er nog gebeld met de toerleider of er nog andere navigatie’s waren die eventueel groep 1 mee kon nemen. Maar dat zat er niet in. Er was op dat moment geen navigatie beschikbaar. Dus groep 1 zou de dag vol maken met groep 2. Verder geen probleem, groep 1 paste zich goed aan. Hield groep 2 leden goed uit de wind en waar nodig een keer een duwtje.
De koffie werd gepakt na een mooie afdaling die werd geleid door Fred vd Akker. Het dorpje weet ik niet meer. Na de koffie en broodjes op het terras gingen we weer op pad. De route werd goed genavigeerd door Woutje. Na de klim naar Vaals was er tijd voor kroketten en vlaai met koffie.
We gingen er weer vandoor, de afdaling ingezet waarna we een raar geluid hoorde. Het bleek van de fiets van Anton te komen. Die kwam stil te staan en was in geen velden meer te bekennen. Hij bleek een wiel te hebben zonder vet er in, dus liep die vast. Nu de bus gebeld en wij verder gefietst.
Nu was het nog een klein stukje naar het Abdij waar we op Anton na allemaal arriveerde. Een goed einde van 2 dagen fietsen in een mooie omgeving.

Na een lekkere douche was het wachten op groep 3, die mede door de processies anderhalf uur later binnen kwamen. Alle fietsen waren weer in de bus geladen en groep 3 was gedoucht zodat we weer richting Heesch konden rijden. Daar hebben we nog een paar wel verdiende biertjes gedronken.

Organisatie, bedankt voor de goede zorgen, mooie verblijf en schitterende tochten.

Brian van Zoggel.

Foto's van dit weekend zijn hier te bekijken.