Opmerkelijke verhalen uit de media. 

  




Je bent nu op een oude pagina van deze website, klik hier voor de vernieuwde site.

 

 

 

 

 

 

Onderwerpen uit de media met betrekking tot fietsen. Iets gevonden voor deze
rubriek? Mail het hier.

 


Cape Epic 2011, mei 2011.
klik op plaatje voor de uitzending en kies maximaal scherm.
epic-2011

---------------------------------------------------------------------
Eddy Merckx wordt 65.
Juni 2010.



---------------------------------------------------------------------


'Kamikazefiets' baart politie zorgen


NU.nl, AMSTERDAM, 31 maart 2010 - De politie in Amsterdam maakt zich grote zorgen over de groeiende populariteit van de kamikazefiets. De zogenoemde fixed-gearfietsen zijn eigenlijk bedoeld voor races op de wielerbaan en hebben geen remmen, maar duiken steeds vaker op in de stad. Met name koeriers gebruiken de zeer snelle fiets steeds vaker.
Op een fixed-gearfiets zitten geen remmen. De fietser kan alleen remmen door tegendruk op de pedalen te geven. Het achterwiel blokkeert dan niet zoals bij een gewone terugtraprem. De remweg is op een 'kamikazefiets' een stuk langer.
Boete.
Volgens de politie is de fiets vanwege de lange remweg zelfs voor geoefende fietsers in de stad levensgevaarlijk. Bovendien is het verplicht om remmen op een fiets te hebben. Berijders van een fixed-gearfiets kunnen rekenen op een boete van 35 euro voor rijden zonder goede remmen, maar het gevaar dat ze lopen is volgens de politie van groter belang.
Ook verkopers van de baanfietsen kunnen volgens de politie een bon krijgen. Als de verkoper weet dat de koper van zo'n fiets er op de openbare weg mee gaat rijden, zou die schuldig zijn aan uitlokking.
------------------------------------------------------------------------
Oorlog op het fietspad.
Juli 2009, éénVandaag een gesprek met slachtoffer Benedicte Ficq.

sitestat

------------------------------------------------------------------------
Snelle fietser heeft met iedereen ruzie

door Pieternel Kellenaers

BD, Zaterdag 26 mei 2007 - ZEVENHUIZEN - Loslopende honden en kinderen zijn het ergst, vindt André van der Velden. "Dan moet je echt in de remmen knijpen", zegt hij na afloop van de 125 kilometer lange Kromme Mijdrecht-tocht. Vanwege de slechte weersvoorspellingen is het deze zondag rustig en heeft de secretaris van toerclub (TC) Zevenhuizen '80 onderweg weinig gekke dingen meegemaakt.
Twee mannen uit onze ploeg zijn bij Breukelen wel eens de Vecht ingereden omdat een automobilist zijn snelheid niet aanpaste. In het verleden was er plek genoeg op de weg. Door de aanleg van uitwijkplekken, paaltjes en drempels is er minder plaats en daardoor is ook de agressie in het verkeer toegenomen."
De toerfietsers van TC Zevenhuizen '80 fietsen bij voorkeur in een groep van zeker dertig man, twee aan twee met een gemiddelde snelheid van bijna dertig kilometer per uur. Dat is bijna twee keer zo snel als een doorsnee fietser, maar nog langzaam vergeleken met de echte wielrenner die meer dan veertig kilometer per uur haalt. Vanwege snelheid en grootte van de groep moeten de wielrenners andere fietsers en voetgangers vaak schreeuwend waarschuwen om aan de kant te gaan. Van der Velden: "Dat levert wel eens boze gezichten en scheldpartijen op. Mensen hebben niet door dat we met onze schoenen vast aan de pedalen zitten en daardoor niet snel kunnen afstappen. Het duurt bovendien even voor we als groep ineen geschoven zijn om plaats te maken. Zeker aan het einde van de rit als iedereen moe en hongerig is en de concentratie minder wordt." De toerfietser gebruikt zelf ook wel eens zinloos geweld, onderweg naar zijn werk op de parallelweg langs de A15 bijvoorbeeld. Van der Velden: "Daar jakkeren automobilisten vlak langs je heen om de file te ontwijken. Als ze even later voor een stoplicht staan, wil ik nog wel eens met mijn vlakke hand op de motorkap slaan."
Dat niet alle verkeersdeelnemers gecharmeerd zijn van de lange slierten wielrenners blijkt wel uit de vele discussies op internet hierover. "Dat tricot-tuig neemt elke zondag bezit van de (binnen)wegen. Dat ze niet vaker tot pulp worden gereden, puur door de arrogantie en het zure chagrijn waarmee ze níet aan de kant gaan, kan ik enkel toeschrijven aan goddelijke interventie", schrijft ene Jan H.
Jaarlijks komen 1500 wielrenners met ernstige verwondingen bij de eerste hulp van een ziekenhuis, blijkt uit recent onderzoek van de stichting Consument en Veiligheid. Vanwege het grote aantal ongelukken met fietsers en de populariteit van de wielersport geeft de stichting Consument en Veiligheid sinds deze week adviezen voor de sporters via http://www.voorkomblessures.nl Belangrijkste tip: draag een helm. "In groepsverband wordt vanwege het grotere risico op vallen meestal nog een helm gedragen", zegt projectleider Saskia Kloet. "Wij adviseren mensen dat ook te doen als ze alleen fietsen, het is bewezen effectief bij ongevallen. Voldoende eten en drinken onderweg is ook belangrijk."

Van de 1500 wielrenners die zich jaarlijks met ernstige verwondingen bij de eerste hulp van een ziekenhuis melden, is bijna de helft (49 procent) gewond aan schouder, arm of hand. Ruim een vijfde (22 procent) heeft letsel opgelopen aan hoofd, hals of nek. Dat blijkt uit een analyse van de stichting Consument en Veiligheid aan de hand van letselgegevens van 2001 tot en met 2005.
Verreweg de grootste groep slachtoffers (67 procent) is ouder dan 35 jaar, 22 procent is ouder dan 18.
Het meeste letsel wordt opgelopen na een val van de fiets na een eenzijdig ongeval, 9 procent komt in botsing met een fiets en 6 procent met een auto.
De Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) adviseert in een gedragscode om in groepen van maximaal vijftien wielrenners te rijden en bij elkaar te blijven, ook bij pech.

----------------------------------------------------------------------------------
Wielrenner vaak betrokken bij ongeluk

BD, Zaterdag 26 mei 2007 - DEN HAAG - Jaarlijks komen meer dan 1500 wielrenners met ernstige verwondingen bij de spoedeisende hulp terecht, becijferde de Stichting Consument en Veiligheid onlangs.

In bijna een op de vijf gevallen (18 procent) is de wielrenner op een voertuig of voetganger gebotst.
Tussen 2003 en 2006 groeide het aantal georganiseerde toerfietsers en wielrenners met dertien procent tot 68.000, blijkt uit gegevens van toerfiets- en wielerclubs. Ook worden er steeds meer tochten georganiseerd. Maandag is de Elfstedentocht op de fiets.
Het totaal aantal wielrenners wordt door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) aan de hand van bevolkingsonderzoek op 3,2 miljoen geschat. Onder mannen is wielrennen een populaire sport.
Vooral in het voorjaar en de zomer is het wielrennen geliefd en worden in het hele land toertochten georganiseerd.
Zelden worden de racende fietsers van het overige verkeer gescheiden, wat irritaties en gevaarlijke situaties oplevert.
 

Wielerseizoen met zegen geopend

door Ad Janssen

BD, Maandag 5 maart 2007 - HEESWIJK-DINTHER - Voor de tweede keer opent Tour- en Wielerclub De Kachelders uit Heeswijk-Dinther het wielerseizoen met een kerkelijke zegening van de fietsen. Een mooier decor daarvoor dan de Abdij van Berne in Heeswijk is nauwelijks denkbaar. Al voor negen uur deze zondag zijn voorzitter Henri van Sambeek en penningmeester Hans Swartjes, samen met pastoor Joost Jansen ter plekke om de stroom van deelnemers aan de zegening en de aansluitende fietstocht van 25 of 40 kilometer te verwelkomen.


Met een flinke haal van de kwast zegent pastoor
Joost Jansen de samengestroomde fietsers bij de
abdij van Berne. foto Peter van Huijkelom

"We verwachten toch zeker 150 deelnemers. De wielerclubs uit de omgeving, 't Verzetje uit Schijndel, 't Goei Smoesje uit Berlicum, Vlug Terug uit Nuland, De Voorsprong uit Heesch, TWC Vorstenbosch, ze komen allemaal en dan zijn er natuurlijk ook nog 'de gewone fietsers' en onze eigen club", stelt de voorzitter.
Binnen is er koffie. Tiny van Lieshout heeft met enkele collega's de route nog eens gecontroleerd. "Er is weer behoorlijk wat baldadigheid geweest. Veel bordjes zijn verhangen, omgedraaid of van de bomen gehaald. Wie doet nu toch zoiets. Dáár moest de politie naar kijken."
En tussen neus en lippen door volgt dan het verhaal dat ze tijdens het uitzetten van de tocht te maken kregen met de milieupolitie die zich afvroeg of er niet te veel nietjes in de bomen geprikt werden. "U zou het ook niet prettig vinden als er een nietje in uw rug geslagen werd."
De renners, in een bonte stoet, verzamelen zich voor het bordes van de abdij, waar pastoor Jansen een kort woordje houdt. "Een mooie gebeurtenis. Met de Omloop van het Volk gisteren werd het officiële wielerseizoen in België geopend. Met deze zegening doen wij dat nu hier. Deze zegening reikt verder dan de horizon. Het betekent ook dat we aandacht vragen voor elkaar, alert blijven op ons zelf en mededeelnemers. U krijgt een kaartje met daarop de psalm van de zegening: waar je ook gaat of staat, Hij zal je behoeden."
En dan volgt nog een waarschuwing aan degenen die niet opletten. "Je moet het wel horen, anders geldt het niet."
Wijwater spat symbolisch over de eerste rijen fietsen, maar ieder krijgt zijn eigen individuele zegening nog onder de poort van de abdij. Met zichtbaar genoegen besprenkelt pastoor Jansen de renners en de fietsliefhebbers en wenst hen een behouden tocht. "Deze zegen telt voor een heel jaar. Volgend jaar in te ruilen voor een nieuwe." Waarna de fietsers met een beschermd gevoel en goed gehumeurd de weg op gaan.
 

Interessante vraag uit de Nationale Wetenschapsquiz.

bron: www.nwo.nl , 26 december 2006.

Vlak achter een voorligger verbruikt een fietser minder energie dan als hij alleen fietst. Maar heeft de koprijder ook profijt van die situatie?

A. Nee, integendeel, hij moet wat harder trappen.
B. Nee, het maakt geen verschil.
C. Ja.

Antwoord c is het goede antwoord: de koprijder heeft ook profijt van de situatie. Als je in een windtunnel twee cilinders achter elkaar zet, vermindert voor beide de luchtweerstand. De optimale situatie, waarin beide cilinders de minste weerstand ondervinden, doet zich voor als ze twee diameters van elkaar staan. Maar bij fietsers is het verschil kleiner. In tegenstelling tot een cilinder zit een fietser niet stil en heeft hij geen volmaakt ronde vorm. In de windtunnel ondervond de “kopman” 0,8% minder luchtweerstand als er iemand achter hem fietste dan in zijn eentje. Dat lijkt niets, maar in een sport waar het soms op honderdsten van seconden aankomt, kan het de doorslag geven. Bovendien wil een koprijder perse op kop blijven rijden. Het heeft dus ook een psychologisch voordeel.
 

Jongen krijgt fiets terug via Marktplaats

NU.nl, Uitgegeven: 4 december 2006

AMSTERDAM - Een 17-jarige jongen uit Kaatsheuvel heeft via de website Markplaats zijn gestolen fiets teruggekregen.

Na het zien van een advertentie nam hij contact op met de man die zijn fiets aanbood, een 50-jarige plaatsgenoot. Een afspraak werd gemaakt. De gedupeerde ging niet zelf, maar hij lichtte de politie in.
Toen agenten aankwamen bij de 50-jarige Brabander, toonde deze de fiets. Hij verklaarde geen idee te hebben waar die vandaan kwam. De 16-jarige dochter van de man bleek de fiets te hebben gestolen en onder de naam van haar vader op de website te hebben aangeboden.

Het meisje ontving een boete. De fiets is terugbezorgd bij de eigenaar.

 

’Het is maar een kat’

BD, Donderdag 19 oktober 2006 - Wielrenners - Vrijdag de 13e was in ieder geval wel een ongeluksdag voor het katje van de buren, Het is 18.30 uur. Ik zit nog lekker even buiten en zie twee wielrenners aankomen. Een man en een vrouw, met zonnebril, voorovergebogen over het stuur.

Op hetzelfde moment steekt het katje van de buren over, en een van de wielrenners rijdt er dwars overheen. Ik hoor een knak en het katje ligt op de grond. Ik roep de wielrijders nog na maar ze rijden zonder op of om te kijken door.
Ik ben ze achterna gereden en heb ze aangesproken op hun gedrag. Ze reageerden met hoongelach. "Wat geven wij nou om die kat. Je moet maar zorgen dat ze niet op de weg lopen". Het waren mensen van rond de 30. Daar verwacht je toch van dat ze weten wat normen en waarden zijn
J. Sijsenaar-Pijnappels
St.Michielsgestel

Uit de Autoweek.

Fietsers. Ze zijn niet weg te denken uit ons landschap. In drommen tegelijkertijd; doordeweeks scholieren, door elkaar krioelend, schreeuwend als een troep meeuwen. In het weekend echtparen van middelbare leeftijd. Rugzakje, ANWB-routeboek en twee keurige Gazelles, één dames en één herenmodel, verder identiek. ’t Rijdt soms allemaal wat in de weg, maar wat zou dat? Leven en laten leven, dus blijf je er rustig achter rijden, tot je ruimte genoeg hebt om er veilig en rustig voorbij te gaan.

Maar je hebt ook fietsers die wielrennertje spelen. Je kent dat wel, met van die clownspakjes aan, zo’n fluoricerende halve hazelnoot met een zuur verwrongen gezicht eronder en van die enge spataderpoten die driftig op en neer trappen. Wee je gebeente als je met je auto ook maar in de buurt van zo’n fietser durft te komen. Meestal komen ze in groepen voor, en dan maken ze zich zo breed mogelijk om te voorkomen dat je er met je auto voorbij komt. En doe je uiteindelijk een voorzichtige poging, kijken die ‘wielrenners’ je woedend aan vanonder hun gekleurde pispotjes. Zit je in een cabrio, dan verbaas je je over de vocabulaire die je over je heen krijgt; die woorden hebben ze niet van hun moeders geleerd.

Wielrenners denken dat de hele weg van hun is. Automobilisten rijden in de weg, vormen een bedreiging en moeten “oprotten”. Verontwaardiging alom, totdat de heren aan het eind van hun rondje zijn gekomen. Want dan worden de fietsen weer op de Twinny Load gezet en zijn de wielrenners weer automobilisten.
 


COLUMN

Door Wouter ter Haar

Hel

BD, oktober 2003.
Kijk hem daar nu toch eens staan. Hij is bijna een karikatuur van zich zelf. Hij heeft een veel te strakke zwarte broek van glimmend materiaal om de benen. Het kledingstuk benadrukt zijn edele delen op een wel heel onappetijtelijke manier. Zijn felgekleurde jas doet bijkans pijn aan de ogen en omspant een wel heel geprononceerde buik. Hij draagt ook een hoofddeksel; een helm van formaat uit de kluiten gewassen waterhoofd.
Hij is deze koude zondagmorgen in oktober vroeg opgestaan om mee te doen aan een toertocht door de bossen die de illustere naam De Hel van Berghem heeft meegekregen. De helletocht voert door Herperduin, de Maashorst tot aan Uden en weer terug naar Berghem. Onze vriend heeft er zin in. Bij vertrek boert hij nog een keer flink, laat een ferme scheet en zet kracht op de pedalen. Weg is hij. Niet de eerste en bepaald ook niet de laatste van de ruim vijfhonderd deelnemers.

Ergens tussen die vijfhonderd deelnemers koers ik ook rond. In net zo'n strakgespannen broek en getooid met zo'n even belachelijk hoofddeksel. Ik ben ook een van die gekken die meent dat dit zondagse fietsen door bos en veld gezond is voor lijf en leden. In de herfst- en wintermaanden zijn op de zondagen de bossen domein van de crossfietsers. Wandelaars opgelet: wij komen er aan op onze ranke en bemodderde tweewielers.
Ik bevind me deze laatste zondagmorgen van oktober 2003 daadwerkelijk in de hel. Slecht getraind ben ik aan de 45 kilometer begonnen. Al op het eerste bospaadje moet ik mijn medefietsers voor laten gaan. Eenzaam maal ik mijn tandwielen rond over bospaden, door het rulle zand, over gladde bladeren, langs scherpe boomstronken, over heuveltjes en door het hoge gras. Als ik niet buiten adem zou zijn, was het puur genieten.

Bij terugkeer wacht mij een bittere teleurstelling. De hel blijkt vandaag geen hel te zijn geweest. Vorig jaar wel. Toen raasde er een vernietigende storm over het land. Nu kon iedereen de tocht uitrijden, werd mij -vechtend tegen de kramp in mijn rechterbeen- lichtelijk ongevoelig medegedeeld.
Onze vriend is al veel langer terug van de prachtige tocht. Zijn ferme en goedgevulde buik heeft hem bepaald niet in de weg gezeten. Voor hem op tafel staan twee lege flesjes oud-bruin en liggen een verfrommelde wikkel van een Ligakoek en zijn valhelm. Hij laat nog maar een boer. Niemand in het Berghemse zalencentrum -vrijwel allemaal gestoken in min of meer dezelfde kledij kijkt er van op. Hij lacht hard om een schuine bak.

Morgen doet onze vriend hoogstwaarschijnlijk mee aan de veldtoertocht van Toer- en Wielerclub Coppi uit Herpen -start: zaal Thekes- en de week erop aan een toertocht van wielerclub Tandje d'r, toerclub Over paden en door Diepe Dalen of toerclub Verstand op Nul. Zet het oud bruin maar vast koud.

Wouter ter Haar, Reacties? Mail naar column.oss@brabantsdagblad.nl.
 




 
 
 
^ Top ^

Made in His  sinds 2001 ©   info@twcdevoorsprong.nl   Ontwerp: Ginderwijd.nl        sitemap